• Portrait De L\'homme
  • ···
SCANDINAVIANS DO IT BEST

BEAUTY AND THE BEAST 2017 REVIEW

onesheet-2

Har du endnu ikke set filmen, skal du nok lige være varsom med at læse dette indlæg – Der er få spoilers

Jeg er en meget stor filmelsker og bruger virkelig mange penge på at gå i biografen. Derfor har jeg også længe tænkt, at jeg da skulle lave filmanmeldelser af alle de film jeg nu en gang får set her på bloggen – thi min mening og filmsmag er fandme god 😉 😉 😉 (Forhører du dig hos min vennekreds, ville de nok grine og sige at jeg har en lidt ensidigt filmsmag) Og det er da også meget atypisk at jeg filmanmelder en tegnefilm, endda en romantisk Disney tegnefilm, for jeg er helt klart til Science Fiction, Gyser, og naturligvis Marvels/DC superhelte univers, hvor X-Men, og Justice League er mine klare favoritter. Men! Jeg er et 90’er barn, og alt hvad der hører 90’erne til, det er jeg bare kæmpe fan af. Særligt tegnefilm, fordi de kunne røre noget i en, tegnefilm som uden sidestykke er noget af det bedste vi har set i nyere tid.

Disney har eksisteret siden 1923, og skabt af den nærmest uddødelige Walt Disney og forretningspartner samt bror, Roy Oliver Disney. Sammen sørgede de for, at Disney var en mastodont indenfor tegnefilm. Efter de begge døde i henholdsvis 1966 og 1971, fik firmaet dog et enormt dyk, og flere film fejlede på den amerikanske og internationale scene. Det der reddede Disney, og som populært kaldes “Disney Renanissance” var perioden fra 1989-1999. Film som ‘Den Lille Havfrue’, ‘Aladdin’ og efter min mening den bedste tegnefilm nogensinde, ‘Løvernes Konge’ fangede en helt generation her både i form af historierne, håndtegnede figurer, og ikke mindst en helt igennem tidløs musik som efter min mening aldrig nogensinde vil kunne genskabes. (Det behøver det måske heller ikke?) Folk strømmede til biograferne og tegnefilmene satte en høj standard for moderne tegnefilm.

Med en computer teknologi der vokser hurtigere end mit hår, så var det vel kun et spørgsmål om tid før tegnefilmene skulle filmatiseres og komme på det store lærred. Og allerede nu, har Disney spyttet  ‘Alice I Eventyrland’, ‘Maleficent’, ‘Askepot’, ‘Junglebogen’ og nu ‘Skønheden og Uddyret’ ud af deres studio – og der er mange flere på vej.

Fungerer det så? Jeg har set alle de førnævnte film (dog kun Junglebogen i biografen) og jeg må sige, at det gør det, hvor Junglebogen uden tvivl har været højdepunktet. Og med en indtjening på mere end 966 millioner dollar på verdensplan, rangerer Junglebogen også næsthøjest indtil videre ift. de udgivende film. (Alice I Eventyrland fører med 1,025 milliarder dollar)

Men hvad med Skønheden og Udyret – Rammer Disney også plet her? Jeg måtte desværre gå en smule skuffet fra biografen. Jovist får man genoplivet de gamle klassiske sange og filmen læner sig nogenlunde pænt op af det originale manuskript, og jovist synger Emma Watson da også smukt, men hun bliver en smule for påtaget i rollen som Belle. Mimik, smil, og karikerede forsøg på at underspille hendes charme og uskyldighed fungerer sgu ikke helt. Ingen kan nægte, at Emma Watson er meget smuk, men hendes mindre statur, og tydelige gode gener der gør at hun ikke ældes, giver hende nærmere et udtryk som smuk pige, mere end smuk ung kvinde. Natalie Portman, anyone? Samtidig har man også i filmatiseringen valgt at fokusere på Belle som en handlekraftig, selvstændig og initiativrig ung kvinde der forsøger at vise hele verden, at kvinder altså kan noget, og vil lære noget. Og vi kan alle blive enige om, at det kan de! Kvinder er fantastiske, men igen bliver hele scenariet også bare lige lidt for politisk. Et scenarie der faktisk toner frem hele vejen igennem filmen. Belle forsøger at give kvinder en stemme, LeFou er homoseksuel, der er bi-racial forhold, og boghandleren er nu mørk. – Og hvorfor? Sådan er det jo ikke i tegnefilmen. Jeg kunne også sidde her og være fornærmet over, at der ingen asiater var castet; se, havde det ikke også været underligt, hvis Gaston var koreaner???

Og diskussionen her, kan jo så være, og hvad så? Og er det ikke godt, at Disney tager et standpunkt og viser diversiteten i det moderne samfund? Personligt, så vil jeg gerne understrege, at jeg på ingen måde holder en fordomsfuld hånd over nogle af førnævnte temaer, INGEN, og jeg hidser mig ej heller op over det, men jeg er ikke enig i valget. Det gælder i øvrigt også castingen af LeFou – Han ligner på ingen måde, ej heller gør Belles far, og Gaston er efter min mening slet ikke selvfed og ond nok. Han virker faktisk bare dum, mere end han er ond – Efter min mening fanger skuespilleren Luke Evans altså ikke helt essensen af Gastons ånd. Jeg er nok farvet af, at jeg synes man skal caste som oprindeligt, og at mit bankende 90’er hjerte så inderligt gerne vil genopleve den royale tid til perfektion 😉 Dog vil jeg gerne fremhæve stemmerne til Lumiere, Clocksworth samt Miss. Potts.

Klassiske musikalske scener som bl.a. “Be Our Guest” er nu en gang fremragende lavet, og flot overført til det store lærred, men også her fejler Disney altså en smule. Pludselig er der tilføjet ekstra musikalske scener, og scenen hvor Belle får lov til at forlade Udyret til fordel for at komme hjem og hjælpe sin far, ser man pludselig en behåret mand skråle hans savn ud i sang som sad vi på Broadway midt på Times Square??? En scene som er tilføjet og som efter min mening er alt alt for lang. Midt i sangen da der holdes en pause tror man først at musicalen er ovre og tænker: Okay, fint nok! Men sangen forsætter……

Der er andre scener hvor det decideret bliver kikset, som jeg ikke vil komme ind på her, men alt i alt så fungerede det ikke helt for mig. Det er en fin film, men så var der vist heller ikke mere luft i den ballon. Skal du så tage ind og se den? Ja, trods min lunke anmeldelse så skal sådan en klassiker naturligvis ses på en stor skærm, og de fleste fans vil nok også være jævnt tilfreds når de forlader bygningen de har valgt at se filmen i – Jeg er nok bare ikke så let at imponere 😉 Næste anmeldelse bliver filmatiseringen af 90’ernes ukronede superhelte gruppe, POWER RANGERS!!!